Nie ma wątpliwości, że cukier szkodzi zębom. Tak więc, jako alternatywę „zdrowej” dla cukru, używamy sztucznych słodzików. Ale czy te słodziki są lepszą opcją dla naszych zębów niż cukier, czy też powodują jeszcze większe szkody dla zdrowia jamy ustnej? Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw przyjrzymy się, jak cukier wpływa na ogólny stan zdrowia jamy ustnej.

Wpływ cukru na zęby

Sam cukier nie powoduje próchnicy zębów. To naturalne bakterie w naszych ustach żywią się cukrem, który powoduje uszkodzenia. Kiedy bakterie spożywają cukier, wytwarzają kwaśny produkt odpadowy. Kwas atakuje następnie szkliwo zębów (warstwę ochronną na zębach) i odwapnia je, usuwając jego strukturę.

Bakterie przyklejają się do zębów w postaci płytki nazębnej, cienkiej warstwy, która jest owłosiona na zębach, gdy dotykasz ją językiem. Jeśli płytka nazębna nie zostanie usunięta przez szczotkowanie i nitkowanie zębów, może to prowadzić do próchnicy. Twoje zęby będą również bardziej podatne na próchnicę. Nawet po zaprzestaniu spożywania cukru bakterie w jamie ustnej będą wytwarzać kwas przez kolejne dwadzieścia minut.

Z tego powodu nie zalecamy mycia zębów od razu po posiłku lub napoju bogatym w cukier. Dzieje się tak, ponieważ zawartość kwasu w ustach jest nadal wysoka, a szkliwo jest osłabione. Czyszczenie zębów grozi szczotkowaniem ochronnej warstwy zębów. Zamiast tego wypij szklankę wody, aby zmniejszyć poziom kwasu w ustach. Po kwaśnych posiłkach poczekaj co najmniej 30 minut na umycie zębów.

Wpływ sztucznych substancji słodzących na zęby

Sztuczne słodziki nie zawierają cukru i dlatego nie mogą zapewnić bakteriom źródła pożywienia do produkcji kwasu. Jednak na zęby nadal ma wpływ kwas, gdy spożywamy substancje słodzące.

Wiele produktów zawierających substancje słodzące zawiera również wysoki poziom kwasu. Oznacza to, że nie chronią zębów przed działaniem kwasu, który uszkadza szkliwo. Poziomy kwasów są zwykle wysokie w cukierkach bez cukru i napojach bezalkoholowych, ponieważ poprawia to ich smak. Jeśli masz problem z luką między zębami sprawdź jak zamaskować brak zęba.

Ale nie wszystkie sztuczne słodziki są szkodliwe dla zębów. Udowodniono, że jeden słodzik zwany ksylitolem pomaga zmniejszyć próchnicę zębów niż jakikolwiek inny słodzik. Na przykład żucie gumy bez cukru, która zawiera ten środek słodzący, może pomóc zachować zdrowe zęby. Czyni to poprzez usuwanie kwaśnych cząstek pokarmu z powierzchni zębów i zwiększa produkcję śliny w jamie ustnej.

Ogólnie rzecz biorąc, nie wszystkie sztuczne słodzone produkty zawierają wysoki poziom kwasu. Produkty o smaku czekoladowym mają zwykle niższą zawartość kwaśności niż napoje lub potrawy o smaku owocowym lub kwaśnym. Należy o tym pamiętać, spożywając produkty zawierające sztuczne słodziki.

Ze względu na ogólny stan zdrowia najlepiej jest ograniczyć dzienne spożycie cukru. Pomaga również skrócić czas pozostawiania cukru w ​​ustach, gdy tylko jest to możliwe. Staraj się unikać lizaków, lepkich lub nadających się do żucia cukierków i przekąsek. Pij też wodę po wypiciu napoju lub posiłku o dużej zawartości cukru. Jeśli zdecydujesz się spożywać produkty zawierające sztuczne słodziki, wybierz napoje i przekąski, które nie są kwaśne lub o smaku owocowym.

Leave a comment